4 september 2018

Breek uit je eigen kooi

Zeven stappen om te ontsnappen aan een afremmend gedachtenpatroon.

Al lange tijd wilde ik mijn eigen coachingsbedrijf opstarten, maar iedere keer dat ik probeerde om daadwerkelijk stappen te ondernemen was er een gedachte die de overhand nam: “Wanneer ik mijn coachingsbedrijf start, wil ik zo authentiek mogelijk zijn in mijn werk”.  

‟Ben ik wel realistisch? ”

Dit is een mooi streven en inspireerde me enorm, maar bracht tegelijkertijd ook een grote angst mee om te falen. Die angst hield me tegen en heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik pas twee jaar later met mijn bedrijf startte dan gepland…

Het was niet de eerste keer dat angsten ervoor zorgden dat ik kansen en mogelijkheden misliep en het gaat vast niet de laatst keer zijn. Toch ben ik erachter hoe ik ervoor kan zorgen dat ik me niet meer zo snel laat afremmen door deze negatieve gedachten en dat wil ik graag met je delen. Ik heb daarom in zeven stappen omschreven hoe jij jezelf niet langer afremt en bewust stappen kunt zetten om je leven naar het volgende level te tillen.

STAP 1: WORDT BEWUST VAN DE GEDACHTEN DIE JE WEERHOUDEN VAN HET ONDERNEMEN VAN ACTIE.

Als je al een tijd probeert om actie te ondernemen maar niet weet wat het is dat je ervan weerhoudt, zul je moeten starten met een goede en oprechte zelfreflectie. Zorg dat je bewust wordt van de gedachten die door je hoofd spoken en sta stil bij iedere gedachte die met je te ondernemen actie te maken heeft.

Gedachten die mij tegenhielden zijn: ‘Wat zullen ze van mij denken?’,  ‘Wat gaan hier de gevolgen van zijn?’, ‘Ben ik wel realistisch?’ en ‘Wat als ik faal?’.

STAP 2: ONDERZOEK OF JOUW GEDACHTEN WEL ECHT WAAR ZIJN

Een mens heeft ten minste 60.000 gedachten per dag. Wanneer het je is gelukt om in stap 1 bewust te worden van deze gedachten, ben je klaar voor de volgende stap: het onderzoeken van de validiteit. Kloppen jouw gedachten wel echt? Is hetgeen jij jezelf vertelt wel waar?

Ga één voor één van je gedachten na en probeer per gedachte drie argumenten te bedenken die jouw gedachte ondersteunen. Als voorbeeld nemen we het starten van een eigen bedrijf. Is mijn gedachte ‘Het is niet realistisch’ wel terecht? Drie argumenten die dit bevestigen:

  1. Ik ben altijd al een dromer geweest, dus ik ben weer aan het fantaseren.
  2. Op het nieuws heb ik gehoord dat de meeste bedrijven failliet gaan na twee jaar.
  3. Ik heb een fulltime job, drie kinderen om op te voeden en een huis af te betalen. Nu een zaak opstarten is onmogelijk.

STAP 3: ONDERZOEK OF HET TEGENOVERGESTELDE WAAR IS.

In de voorgaande stap heb je argumenten gezocht waarom jouw gedachte waar is. Nu ga je hetzelfde doen voor de tegenovergestelde gedachte.

Mijn gedachte ‘Ik ben niet realistisch’, wordt dus omgekeerd naar ‘Het is een realistisch idee om een bedrijf te starten’. Drie argumenten die deze nieuwe gedachte bevestigen zijn:

  1. Tot nu toe is alles waar ik me volledig voor heb ingezet een succes, dus dit zal ook zo zijn bij het starten van een eigen bedrijf.
  2. Veel mensen kiezen een zelfstandig beroep en ik ken heel wat succesvolle ondernemers.
  3. Dit idee speelt al zo lang in mijn hoofd, ik moet ooit de daad bij het woord voegen.

STAP 4: HERHAAL DIT PROCES VOOR AL JE GEDACHTEN UIT STAP 1.

Meestal zijn er meerdere gedachten die bepaald gedrag of een patroon instant houden. Ga voor al je gedachten uit stap 1 door stap 2 en 3. Neem hiervoor de tijd.

STAP 5: VISUALISEER HOE JE LEVEN ERUIT ZOU ZIEN ZONDER DEZE GEDACHTEN.

Onze gedachten hebben ons vaak zo in hun greep dat het lastig kan zijn om ze weg te denken. Probeer je toch eens een leven voor te stellen waarbij je vrij bent van je negatieve en afremmende gedachten.

Neem even de tijd om hier helemaal in op te gaan en deze nieuwe realiteit goed te visualiseren. Welke gevoel krijg je hierbij? Hoe ziet deze realiteit eruit?

‟Aan jou de keuze!”

STAP 6: NEEM EEN BESLISSING OVER WELKE GEDACHTEN JE WILT GELOVEN (EN WELKE NIET MEER).

Zoals ik al eerder zei schieten er elke dag minstens 60.000 gedachten door je hoofd. Je moet dus keuzes maken welke je voor waar aanneemt en welke je in de categorie ‘onzin’ plaatst om uiteindelijk productiever, effectiever en gelukkiger te leven. Aan jou de keuze!

STAP 7: ONDERNEEM ACTIE!

Bovenstaande stappen kunnen je helpen bij het relativeren en organiseren van je gedachten, maar om echt te veranderen zul je ook daadwerkelijk actie moeten ondernemen. Ga aan de slag met je droom op basis van je nieuwe, postieve gedachten. Maak een actieplan, zet een deadline en maak die eerste stap!

BE PART OF THE PRIDE!

BE PART OF THE PRIDE

Ontvang wekelijkse coachingtips van Yasmin

Ontvang als eerste inspirerende verhalen en handige tips rechtstreeks in je mailbox!

Kies alle manieren waarop je wilt horen van WeAreLions:

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. Bekijk ons privacybeleid.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hierboven te klikken om je te abonneren, erken je dat je informatie wordt overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees de privacypraktijken van MailChimp.