1 januari 2020

Wat brengt het nieuwe decennium? 5 Tools voor een bijzonder krachtig leven

Gefeliciteerd, je hebt de eerste week van 2020 gehaald. Wat wil je van de 51 komende weken maken? Indien dit nog niet gebeurd is, gebruik deze periode om jouw visie voor 2020 te bepalen. Je hebt hier natuurlijk geen nieuw kalenderjaar voor nodig, maar het is een ideaal moment om stil te staan bij de richting die je wilt inslaan.

Stel jezelf de vraag: wat werkt er en wat werkt er niet? Waar moet je correcties maken en een andere richting ingaan? 

Verandering is onvermijdelijk, vooruitgang niet.

Het leven is steeds in beweging en situaties veranderen steeds opnieuw (denk aan je lichaam, relaties, economie, ..). Wat minder vanzelfsprekend is, is vooruitgang. Vooruitgang is een bewuste keuze. Je maakt een bewuste keuze om jouw leven vooruit te bewegen. Je wilt proactief actie ondernemen anders zal er niet veel veranderen. Als je bijvoorbeeld jarenlang niet sport en ongezond eet, zal je lichaam ook deze evolutie reflecteren.

Verandering is dus evident, maar vooruitgang niet. Om vooruitgang te boeken, moet je bewuste focus en actie steken in datgeen dat je wenst te transformeren. Waar je geen energie in steekt gaat dood en waar je wel energie in steekt groeit. Stilstaan is achteruitgaan.

Tools voor een succesvol 2020

Er zijn bepaalde elementen die mensen helpen om hun visie waar te maken. Het zijn dezelfde elementen die ontbreken bij mensen die tegen eind januari hun goede voornemens reeds gebroken hebben. Wist je dat 98% van de mensen zijn goede voornemens voor eind januari al gebroken heeft? Vandaag zal ik je tools meegeven die je zullen helpen om deel uit te maken van die succesvolle 2%.

1. Pull (trekken) versus Push (duwen)

Het is veel moeilijker om jezelf naar iets te pushen, dan naar een inspirerende visie gezogen te worden. Stel dat je tien kilo’s kwijt wilt. Een push denkwijze is: “Ik moet die tien kilo’s absoluut kwijt” waardoor je je focust op wat je niet (meer) wilt. De pull methode gaat als volgt: “Ik wil die tien kilo’s kwijt om er goed uit te zien voor mijn trouw binnen zes maanden”.

Om getrokken (pull) te worden naar mijn doelstellingen, werk ik al een paar jaar met een vision board. Een vision board is een collage van zaken (huis, reizen, relaties, hobby’s, business, ..) die je in je leven wilt manifesteren. Door zo’n bord in je huis te hangen, is jouw onderbewustzijn geneigd om de ruimte tussen waar je nu staat en waar je naartoe wilt te dichten. Je zal dus gestuurd worden om denkwijzen, opportuniteiten en acties te nemen in de richting van je dromen.

Een andere pull methode die ik gebruik is dreambuilding. Bij dreambuilding, omring je jezelf met zaken die je nog meer in je leven wilt manifesteren. Zo ben ik een paar jaar geleden naar huizen gaan kijken van minstens 1 miljoen in waarde. Niet om direct te kopen, maar om mijn visie open te rekken van wat er mogelijk is.

2. Een sterke Waarom

Waarom wil je jouw visie waarmaken? Heb je geen sterke waarom, is de kans klein dat je jouw visie ook realiseert. Iemand die wilt stoppen met roken omdat zijn vader overleden is aan longkanker en zelf langer wilt leven om zijn kleinkinderen groot te zien worden, heeft een grotere kans om zijn doelstelling te behalen. Meedoen met een afslankprogramma omdat je een nieuwe hobby zoekt, garandeert minder kans op succes.

3. Pijn versus Plezier

Mensen trachten steeds weg te geraken van pijn, of richting plezier te gaan.  Mijn weg van pijn is dat ik geen spijt wil hebben op mijn sterfbed, waardoor ik gedreven ben om er elke dag 100% voor te gaan. Ik wil kunnen zeggen dat ik krachtig in het leven heb gestaan. Mijn ultieme nachtmerrie is om later de persoon te ontmoeten die ik had kunnen zijn, maar nooit geworden ben. Welke pijn wil jij vermijden en welk plezier wil jij absoluut hebben? 

4. Visualiseer elke dag

Waar je op focust, creëer je. Heb je een doelstelling opgeschreven, maar kijk je er de rest van het jaar niet naar dan is de kans klein dat je jouw doelstelling bereikt. Daarom hang ik mijn vision board op een drukbezochte plek in het huis. Mijn onderbewustzijn weet zo dat het iets belangrijks is om op te focussen, en zal ik opportuniteiten die tot de realisatie van het doel dienen, sneller opmerken. Dit proces gebeurt bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe wagen koopt en opeens zie je overal dat model opduiken. De autos waren er voorheen ook, maar nu merk je ze bewust op. Een andere manier om te focussen is priming, een soort van meditatie oefening van Tony Robbins waarbij je aan de hand van Fire Breathing stilstaat bij wat je dankbaar voor bent. Fire Breathing is een ademhalingsoefening waarbij je je armen op en neer tilt en focus brengt naar je lichaam en doelstellingen.

5. Verhoog je standaarden

Wat zijn je huidige standaarden en wat zouden ze moeten zijn? We hebben allemaal een ideale temperatuurstand dat we gewoon zijn. Meeste mensen hebben een gemiddeld leven met gemiddeld geluk, financiën, relaties en gezondheid. Dit is niet goed of fout, jij dient enkel te bepalen wat jouw standaarden dienen te worden en of je bereid bent jouw overtuigingen en ideeën voor de spiegel te houden om correcties te kunnen maken. Wanneer je beslist je standaarden te verhogen, zal je oerbrein trachten je oude niveau in stand te houden. Dit gebeurt via zelf saboterende gedachten en emoties. Het is kwestie van doorzetten op de momenten waarop het moeilijk is, zodanig dat je nieuwe gewoonten creëert. Je wenst bijvoorbeeld in 2020 tien kilo af te vallen om in betere gezondheid te zijn. Belemmerende overtuigingen zijn dan dat het te moeilijk is en dat je geen zin hebt in sporten. Wat helpt is om rituelen te hebben. Mensen die sporten hebben bijvoorbeeld ‘s ochtends hun loopkleren al klaarliggen.

Deze dynamiek verklaart ook waarom de meeste lotto winnaars een jaar na hun winst terug, of zelfs meer financiële uitdagingen hebben als ervoor. Onderschat nooit de kracht van je diepgewortelde standaarden. In coachingsgesprekken pakken we deze overtuigingen in de core aan, en zien we, zoals hieronder beschreven, hoe je identiteit hierin de bepalende rol speelt.

Grootste menselijke drijfveer

Dé sleutel om je leven naar een nieuw level te tillen is jouw identiteit. De grootste menselijke drijfveer is consistent zijn aan het beeld dat we van onszelf denken te hebben. We hebben namelijk allemaal een identiteit of persoonlijkheid nodig om goed te functioneren in dit leven. Als je niet weet wie je bent, is dit gewoon erg onwerkbaar. Vereenzelvigen met een idee kan positief zijn, maar werkt in essentie meestal blokkerend. Iemand die zegt: “Ik ben een roker, ik rook al heel mijn leven, ik ben gewoon zo” zal het moeilijk tot onmogelijk hebben om te stoppen met roken. Deze persoon is zodanig geïdentificeerd met roker-zijn dat het moeilijk is om een commitment te maken om iets anders te doen of te worden. Eerst zal deze persoon zijn denken dienen aan te passen naar bijvoorbeeld: “Ik leef gezond en maak bewuste levensstijl keuzes”. Weet dat je kan zijn en worden wie je wilt. Hier zijn geen limitaties op, jij creëert jouw realiteit vanuit jouw identiteit, gedachtenwereld en acties.

Stel jezelf nu de vraag: Wie denk jij momenteel te zijn en wie ben je echt? Wie moet jij zijn om jouw visie voor 2020 te realiseren?

Ga voor jezelf nu aan de slag en neem de tijd om stil te staan bij het nieuwe jaar, én decennium. 

Er breekt een nieuwe periode aan, laat het een nieuw begin betekenen, met eindes en nieuwe ontdekkingen. Schrijf een nieuw verhaal.

 

Wens je dit niet alleen te doen? Contacteer Yasmin voor een vrijblijvend gesprek.

‟Most people overestimate what they can do in a year, and underestimate what they can do in a decade. - Bill Gates”

BE PART OF THE PRIDE

Ontvang coachingtips van Yasmin

Ontvang als eerste inspirerende verhalen en handige tips rechtstreeks in je mailbox!

Kies alle manieren waarop je wilt horen van WeAreLions:

Je kunt je op elk moment afmelden door te klikken op de link in de voettekst van onze e-mails. Bekijk ons privacybeleid.

We gebruiken MailChimp als ons marketingplatform. Door hierboven te klikken om je te abonneren, erken je dat je informatie wordt overgebracht naar MailChimp voor verwerking. Lees de privacypraktijken van MailChimp.